افق Ofogh

سرگرمی ، علمی ، هنری ، ورزشی ، دانلود موزیک

افق Ofogh

سرگرمی ، علمی ، هنری ، ورزشی ، دانلود موزیک

بهترین زمان خوردن میوه

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت: بهتر است افراد مصرف میوه‌ها و سبزی ها را در برنامه روزانه خود به ویژه صبحانه بگنجانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر زهرا عبداللهی افزود: باید همواره یک ظرف بزرگ میوه روی میز، کابینت یا در داخل یخچال قرار داده تا خانواده با دیدن آن تشویق به مصرف میوه شوند.

وی گفت: میوه های تازه را به عنوان میان وعده در طول روز مصرف کرده و میوه هایی را خریداری کنند که بافت و پوست سالمی داشته و بیش از حد نرم نشده باشند.

وی تصریح کرد: والدین باید برای تشویق کودکان به مصرف میوه همواره به عنوان میان وعده، میوه را در نظر بگیرند و فراموش نکنند که ذائقه کودکان از دوران کودکی شکل می گیرد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: بیشتر از میوه‌های کامل (با پوست) به جای آب میوه استفاده کنند تا بتوانند از فیبرهای موجود در آنها بهره ی بیشتری ببرند همچنین باید تنوع را در مصرف میوه ها رعایت کرد زیرا ترکیب میوه ها نیز با هم متفاوت است و بدین ترتیب می توان ویتامین ها و ترکیبات مختلف را دریافت کرد.

عبداللهی با تاکید بر این که از خوردن آب میوه های صنعتی پرهیز کنید، خاطرنشان کرد: یک لیوان آب میوه صنعتی، دارای 10 قاشق چای خوری شکر است و بعضی از آن ها به وسیله آب رقیق شده اند.

وی اظهار داشت: از خوردن میوه هایی که روی دسرها یا شیرینی ها موجودند و به وسیله کرم یا خامه پوشیده شده اند، پرهیز کرده زیرا با خوردن این میوه ها علاوه بر ویتامین، مقدار زیادی چربی مضر و کالری وارد بدن می شود.


منبع: سلامت نیوز

.


کشیدن دندان عقل مفید است یا مضر؟

سلامت دهان و دندان یکی از مهم ترین مباحث بهداشتی است. امروز بیش از هر زمان دیگری، اهمیت بهداشت دهان و دندان و نقش آن در حفظ سلامت انسان آشکار شده است. از بین شایع ترین بیماری های مربوط به دهان و دندان می توان به پوسیدگی، التهاب و عفونت لثه ها اشاره کرد که روزانه تعداد زیادی از مردم را روانه مطب دندان پزشکان می کند. یکی دیگر از شایع ترین مشکلات در این زمینه رشد دندان عقل است که به علت نبود فضای کافی باعث کج شدن دیگر دندان ها می شود. در این مطلب به این موضوع می پردازیم. دکترسعید اخوان مهدوی، دندان پزشک درباره دندان عقل به خراسان می گوید: دندان عقل آخرین دندانی است که در میان دندان های دائمی فرد رشد می کند. معمولا دندان های عقل ۲ عدد در بالا و ۲ عدد در پایین در انتهای فک بالا و پایین رشد می کند اما گاهی مشاهده می شود که فردی دارای ۲ یا ۳ دندان عقل بیشتر نیست. در موارد نادری هم دیده می شود که فرد دندان عقل ندارد و تا پایان عمر هم بدون این دندان ها زندگی می کند. دندان عقل آخرین دندان دائمی است که معمولا در سنین نوجوانی رشد آن آغاز می شود و به همین دلیل به آن دندان عقل می گویند.

ادامه مطلب ...

مصرف مداوم میان وعده های نامناسب باعث سوء تغذیه می شود.



 میان وعده های نامناسب به مواد غذایی اطلاق می شود که حاوی انرژی بالا و مواد مغذی پایینی از جمله ویتامین ها، املاح و پروتئین ها است. بنابراین مصرف مداوم آنها در سنین نوجوانی و جوانی منجر به سوء تغذیه می شود.

میان وعده ها به دو دسته مناسب و نامناسب تقسیم می شوند: پفک، چیپس و آبمیوه های صنعتی از جمله مهمترین میان وعده های نامناسب هستند که در مقابل آنها میان وعده هایی مناسب و سالم است که نه تنها منجر به سوءتغذیه نمی شوند بلکه مصرف آن موجب ارتقای سطح سلامت کودکان و نوجوانان می شود.
همان گونه که از نام میان وعده ها برمی آید، بهترین زمان مصرف برای آنها بین وعده های غذای اصلی و با فاصله از آنها است چرا که با وجود سالم بودن این گونه مواد نباید جایگزین غذای اصلی شوند.
بنابر گفته متخصصان میان وعده های مناسب شامل انواع خشکبار، آجیل بی نمک یا کم نمک، مغزها و ساندویچ های خانگی است.
معمولا این گونه مواد به خصوص آجیل ها و مغزها حاوی عناصر بسیار ضروری آهن و روی هستند که می تواند در افزایش ضریب هوشی و یادگیری دانش آموزان تاثیرات مثبتی داشته باشد.
نکته قابل توجه در میزان انرژی موجود در این میان وعده هاست چرا که در صورت زیاده روی در مصرف منجر به اضافه وزن و یا چاقی در دانش آموزانی که زمینه مساعدی در این موارد داشته باشند می شود.
میوه ها نیز به طرق مختلف مانند میوه های خام، برگه های میوه یا میوه های خشک شده و یا آبمیوه های طبیعی می تواند جزء میان وعده های مناسب باشند که علاوه بر تامین املاح و ویتامین مورد نیاز مقدار قابل توجهی فیبر به بدن دانش آموز برسانند ولی اولویت با مصرف میوه های تازه است.
منبع:سلامت نیوز

گزیده ای از دکتر علی شریعتی

اگر گناه وزن داشت؛

هیچ کس را توان آن نبود که قدمی بردارد ؛

تو از کوله بار سنگین خویش ناله می کردی ...
و من شاید ؛ کمر شکسته ترین بودم

 

اگر غرور نبود؛
چشمهایمان به جای لبهایمان سخن نمی گفتند ؛
و ما کلام محبت را در میان نگاه های گهگاه مان جستجو نمی کردیم

 

اگر دیوار نبود؛ نزدیک تر بودیم ؛
با اولین خمیازه به خواب می رفتیم
و هر عادت مکرر را در میان ۲۴ زندان حبس نمی کردیم

 

اگر خواب حقیقت داشت؛
همیشه خواب بودیم


هیچ رنجی بدون گنج نبود ...
ولی گنج ها شاید بدون رنج بودند

 

اگر همه ثروت داشتند؛
دل ها سکه ها را بیش از خدا نمی پرستیدند
و یک نفر در کنار خیابان خواب گندم نمی دید ؛
تا دیگران از سر جوانمردی ؛
بی ارزش ترین سکه هاشان را نثار او کنند
اما بی گمان صفا و سادگی می مرد ....
اگر همه ثروت داشتند

 

اگر مرگ نبود؛
همه کافر بودند ؛
و زندگی بی ارزشترین کالا بود
ترس نبود ؛ زیبایی نبود ؛ و خوبی هم شاید

 

اگر عشق نبود؛
به کدامین بهانه می گریستیم و می خندیدیم؟
کدام لحظه ی نایاب را اندیشه می کردیم؟
و چگونه عبور روزهای تلخ را تاب می آوردیم؟
آری بی گمان پیش از اینها مرده بودیم....


اگر عشق نبود
اگر کینه نبود ؛
قلبها تمامی حجم خود را در اختیار عشق می گذاشتند

 

اگر خداوند؛
یک روز آرزوی انسان را برآورده می کرد
من بی گمان
دوباره دیدن تو را آرزو می کردم و تو نیز
هرگز ندیدن مرا

آنگاه نمی دانم
براستی خداوند کدامیک را می پذیرفت



دکتر علی شریعتی

عکسهایی از دربی 73


دربی 73


استقلال 3 - 0 پرسپولیس




ادامه مطلب ...


آغوشتو به غیر من  به روی هیچکی وا نکن


منو از این دلخوشی و آرامشم جدا نکن


من برای با تو بودن پر عشق و خواهشم


واسه بودن کنارت، توبگو، به هرکجا پر می کشم


منو تو آغوشت بگیر، آغوش تو مقدسه


بوسیدنت برای من تولد یک نفسه


چشم های مهربون تو منو به آتیش میکشه


نوازش دست های تو، عادته ،ترکم نمیشه


فقط تو آغوش خودم دغدغه ها تو جا بذار


به پای عشق من بمون هیچ کس رو جای من نیار


مهر لباتو رو تن و روی لب کسی نزن


فقط به من بوسه بزن، به روح و جسم و تن من

رده بندی نهایی جام جهانی والیبال 2011 ژاپن

1   روسیه Russia
2  لهستان Poland
3  برزیل Brazil
4  ایتالیا Italy
5  کوبا Cuba
6  آمریکا USA
7  آرژانتین Argentina
8  صربستان Serbia
9  ایران Iran
10  ژاپن Japan
11  چین China
12  مصر Egypt

ادامه ی افتخار آفرینی های فیلم اصغر فرهادی

جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی از هیئت ملی بازبینی آثار سینمایی آمریکا به «جدایی نادر از سیمین» رسید.


خلاصه مطلب :  هیئت ملی بازبینی آثار سینمایی آمریکا (National Board of Review)، روز پنج شنبه(1 دسامبر) اسامی منتخبین خود در بخش های گوناگون را اعلام کرد که «جدایی نادر از سیمین»، ساخته ی اینک جهانی اصغر فرهادی، عنوان بهترین فیلم خارجی سال را از آن خود کرد.


لیست کامل جوایز اعطایی را در ادامه مطلب بخوانید...

ادامه مطلب ...

پس از «بفرمایید شام ایرانی» نوبت «آکادمی موسیقی ایرانی» رسید!

«آکادمی موسیقی ایرانی» با داوری رضا صادقی، بهروز صفاریان و پویا نیکپور تا پیش از نوروز پخش می‌شود


پس از همه‌گیر شدن موج آکادمی‌ها در کانال‌های ماهواره‌ای، خبر تولید برنامه‌ای با همین محتوا در داخل کشور می‌تواند قابل توجه باشد. گروه جوانی که پیش از این هم سابقه برنامه‌سازی برای یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای را در کارنامه خود دارند، قرار است برنامه‌ای به سبک مسابقه‌های خوانندگی کانال‌های ماهواره‌ای تولید کنند. در این برنامه، جوانان علاقه‌مند به خوانندگی فرصت رقابت دارند و از میان آن‎‌ها بهترین‌ها به عنوان صدای بر‌تر سال معرفی می‌شوند. رضا صادقی، بهروز صفاریان و پویا نیک‌پور داوران این مسابقه خوانندگی هستند.


دکور این برنامه تکمیل شده و ظاهرا قرار است تا قبل از عید نوروز پخش آن در شبکه رسانه‌های خانگی انجام شود.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که مسئولان یکی از شبکه‌های ماهواره ای بشدت در پی کسب رضایت تهیه‌کنندگان این مجموعه هستند تا بتوانند آن را از این شبکه پخش کنند، ولی ظاهرا دفتر موسیقی وزارت ارشاد به شدت مخالف این ماجرا است.



منبع: سینمای ما

اصلاح حوزه‌های انتخابیه و تغییر در تعداد نمایندگان 22 استان کشور

خبرگزاری فارس: کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تصویب اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه، حوزه‌های انتخابیه در 22 استان کشور را تغییر داد و 20 نماینده به مجموع نمایندگان مجلس اضافه کرد.

ادامه مطلب ...

موز بهترین ضماد زخم

موز به افرادی که دارای فشار خون بالایی هستند کمک می‌کند، همچنین خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد. موز بهبود دهنده زخم مزمن معده و کاهش دهنده کلسترول می‌باشد.

ادامه مطلب ...

پنج نکته کلیدی برای افزایش طول عمر



هر یک از ما می توانیم همیشه در زندگی قوی، سالم، پر انرژی و پر جنب و جوش باشیم. اما رموز چنین زندگانی چه هستند؟  در این مطلب به ۵ نکته کلیدی برای افزایش طول عمر، اشاره کنیم.

نکته شماره ۱: کالری کمتر غذای بیشتر
درست خواندید، اشتباه تایپی در کار نیست. هنگامی که محققین تغذیه، خودشان را به صرف شام به سراسر جهان -از یونان گرفته تا ژاپن و آمریکا- دعوت کردند راز مهمی از سلامتی را کشف کردند: بشقاب خود را از سبزیجات و میوه، حبوبات و غلات، پر کن و اهمیتی به خواکی های پر کالری، مانند چیزبرگر، سس های خامه ای و گوشت های پر چرب نده!

نتیجه: کالری کمتر، آنتی اکسیدان های ضامن سلامتی بیشتر، زندگی طولانی تر، شاد تر، فعال تر و بدون وابستگی.

ادامه مطلب ...

گزیده ای از مولانا

پوشیده چون جان می روی اندر میان جان من

                                                  سرو خرامان منی ای رونق بستان من


چون می روی بی‌من مرو ای جان جان بی‌تن مرو

                                                   وز چشم من بیرون مشو ای مشعله تابان من


هفت آسمان را بردرم وز هفت دریا بگذرم

                                                  چون دلبرانه بنگری در جان سرگردان من


تا آمدی اندر برم شد کفر و ایمان چاکرم

                                                  ای دیدن تو دین من وی روی تو ایمان من


بی پا و سر کردی مرا بی‌خواب و خور کردی مرا

                                                  در پیش یعقوب اندرآ ای یوسف کنعان من


از لطف تو چون جان شدم وز خویشتن پنهان شدم

                                                  ای هست تو پنهان شده در هستی پنهان من


گل جامه در از دست تو وی چشم نرگس مست تو

                                                  ای شاخه‌ها آبست تو وی باغ بی‌پایان من


یک لحظه داغم می کشی یک دم به باغم می کشی

                                                  پیش چراغم می کشی تا وا شود چشمان من


ای جان پیش از جان‌ها وی کان پیش از کان‌ها

                                                  ای آن بیش از آن‌ها ای آن من ای آن من


چون منزل ما خاک نیست گر تن بریزد باک نیست

                                                  اندیشه‌ام افلاک نیست ای وصل تو کیوان من


بر یاد روی ماه من باشد فغان و آه من

                                                 بر بوی شاهنشاه من هر لحظه‌ای حیران من


ای جان چو ذره در هوا تا شد ز خورشیدت جدا

                                                 بی تو چرا باشد چرا ای اصل چارارکان من


ای شه صلاح الدین من ره دان من ره بین من

                                                ای فارغ از تمکین من ای برتر از امکان من